חזרה

סוכרת LADA: סוכרת אוטואימונית במבוגרים (או סוכרת 1.5)

סוכרת LADA (Latent Autoimmune Diabetes in Adults), הידועה גם כסוכרת סוג 1.5, היא סוג של סוכרת אוטואימונית (מצב בו מערכת החיסון תוקפת את תאי הגוף) המתפתחת אצל מבוגרים. זהו מצב שמשלב בין המאפיינים של סוכרת סוג 1 לסוכרת סוג 2, ועשוי לבלבל הן את המטופלים והן את הרופאים. במאמר זה נסקור את הגורמים, הסימפטומים, האבחון והטיפול בסוכרת LADA .

הגורמים לסוכרת LADA

סוכרת LADA מתפתחת, בדומה לסוכרת סוג 1, כאשר מערכת החיסון תוקפת את תאי הבטא בלבלב- התאים שמייצרים אינסולין. הסיבה המדויקת לתהליך זה אינה ידועה, אך ישנן כמה תיאוריות המציעות כי היא נגרמת על ידי שילוב של גנטיקה, גורמים סביבתיים וזיהומים. בשונה מסוכרת סוג 1, שמופיעה לרוב בילדות או בגיל ההתבגרות, אצל רבים מהחולים בסוכרת LADA , התסמינים עשויים להופיע בגיל מבוגר יותר, לאחר גיל 30. (למידע נוסף על ההבדל בין סוכרת סוג 1 לסוכרת סוג 2)

הסימפטומים

לסוכרת LADA ישנם סימפטומים דומים לאלו של סוכרת סוג 1 וסוג 2, ביניהם:

  • צמא מוגבר
  • תכיפות במתן שתן
  • עייפות
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • טשטוש ראייה

על אף שסוכרת LADA וסוכרת סוג 1 נגרמות שתיהן מהרס של תאי הלבלב, ב- LADA  התהליך לרוב איטי יותר ולכן גם העלייה בערכי הסוכר בדם פחות דרמטית.

בנוסף, מחקרים מצביעים על כך שאצל החולים ב LADA ניתן לזהות פעמים רבות גם תנגודת לאינסולין, שמאפיינת סוכרת מסוג 2.

מסיבות אלו ומכיוון שהמחלה מתפרצת לרוב בגילאים מאוחרים יחסית, לעיתים קרובות החולים עשויים להיות מאובחנים בטעות עם סוכרת סוג 2.

אבחון

שילוב של מספר גורמים יכולים לעורר חשד בכך שמדובר ב- LADA :

·        קושי ניכר באיזון הסוכר, למרות היצמדות לתזונה מתאימה ונטילה של תרופות לטיפול בסוכרת (מסוג 2).

·        התפרצות המחלה לאחר גיל 30.

·        פרופיל שומנים תקין בבדיקות הדם (HDL גבוה וטריגליצרידים נמוכים). אצל חולי סוכרת מסוג 2, כחלק מהתסמונת המטבולית, ערכים אלו לרוב אינם תקינים.

·        היסטוריה של מחלות אוטואימוניות במשפחה (יכול להיות גם מחלה אוטואימונית אחרת כגון, קרוהן, צליאק ועוד)

על מנת לאבחן שאכן מדובר בסוכרת  LADA יש לבצע בדיקות דם לרמות סוכר, אינסולין ולנוכחות נוגדנים אוטואימוניים. אצל חולים בסוכרת LADA קיימים בדרך כלל נוגדנים שונים כגון (GAD65) שמצביעים על תהליך אוטואימוני.

אחת הבעיות המרכזיות בסוכרת LADA היא האבחון המאוחר. רבים מהחולים עשויים לקבל טיפול לא מתאים שמיועד לסוכרת סוג 2. טיפול אשר מתבסס על תרופות אוראליות, ללא מתן של אינסולין, מה שעלול להוביל לירידה מהירה בתפקוד הלבלב ולהחמרת מצבם. חשוב שהרופאים יהיו מודעים לתסמינים ולאבחנות המבלבלות של LADA במיוחד אצל מטופלים בגיל המבוגר.

טיפול

הטיפול התרופתי בסוכרת LADA כולל בדרך כלל שימוש באינסולין, במיוחד כאשר התפקוד של תאי הבטא בלבלב יורד. לעיתים קרובות, חולים בסוכרת LADA יכולים להיות מטופלים תחילה בתרופות אוראליות, אך עם הזמן לרוב נדרש גם אינסולין. חשוב להדגיש כי גישה מותאמת אישית היא קריטית, והמטופלים צריכים לעקוב אחרי רמות הסוכר בדם ולעבוד בצמוד עם צוות רפואי.

תזונה מתאימה היא משמעותית ביותר בטיפול בסוכרת LADA.  תזונה דלת פחמימות מאפשרת לאזן את ערכי הסוכר בדם ולמנוע את העליות והנפילות החדות שאופייניות לסוכרת מסוג  LADA ומקשות על המטופלים בהתמודדות עם המחלה. אבחון מוקדם ומעבר מהיר לתזונה דלת פחמימות (תזונה קטוגנית), מונעת את התדרדרות המצב ומאפשרת למטופלים להפחית מאוד את כמות האינסולין שהם נדרשים להזריק (לעצם זה יש יתרונות בריאותיים רבים) ובמקרים מסוימים אף מונעת לחלוטין את הצורך באינסולין.

סוכרת LADA היא מצב מורכב שמאתגר את ההבנה המסורתית של סוגי הסוכרת. ההבנה כי מדובר בסוכרת אוטואימונית במבוגרים יכולה לסייע לאבחון מוקדם ולטיפול הולם.

ניהול הסוכרת

ניהול סוכרת LADA דורש גישה אינטגרטיבית, כולל:

  • תזונה:  תזונה דלת פחמימות (תזונה קטוגנית) מועילה מאוד לאיזון ערכי הסוכר בחולים עם סוכרת מסוג LADA ואף עשויה למנוע את התדרדרות המחלה.
  • פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה מסייעת בשיפור רגישות הגוף לאינסולין ושמירה על משקל תקין.
  • בדיקות סדירות: בדיקות סוכר בדם ובדיקות  רפואיות שגרתיות יכולות לעזור בניהול המצב ולמנוע סיבוכים.

לסיכום, בשנים האחרונות ישנה עלייה במודעות לסוכרת LADA, אך עדיין ישנם אתגרים רבים. חינוך הציבור והרופאים על תסמינים, גורמי סיכון ואפשרויות טיפולהם קריטיים להבטחת אבחון מוקדם, אשר חשוב לעצירת התקדמות המחלה.

סוכרת LADA מהווה אתגר מורכב אך ניתן לניהול. באמצעות מודעות, אבחון נכון ומעבר לתזונה מתאימה – תזונה דלת פחמימות, ניתן לשפר את איכות החיים של חולים רבים.

 

כתבות נוספות בבלוג

מהי עמידות לאינסולין, ממה היא נגרמת ואיך ניתן לטפל בה?

ד״ר מריאלה גלאנט
17.9.2024

מדוע חשוב להתחיל דיאטה קטוגנית בליווי מקצועי

ד"ר מריאלה גלאנט
17.9.2024
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533