חזרה

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

תסמונת השחר (Dawn Phenomenon) היא תופעה שכיחה בקרב חולי סכרת.

התסמונת מאופיינת בעלייה בערכי הסוכר במהלך שעות הבוקר המוקדמות.

לקראת היקיצה הגוף משחרר מספר הורמונים, ביניהם קורטיזול, אשר גורמים, בין היתר, לעלייה בערכי הסוכר בדם. מדובר בתהליך טבעי, שמספק לגוף אנרגיה להתעוררות.  במצב תקין הגוף מאזן חזרה את רמות הסוכר באמצעות הפרשה של אינסולין, שמכניס את הסוכר לתאים וגורם לירידה בערכי הסוכר בדם. אצל חולי סוכרת, הגוף אינו מגיב לאינסולין (בשל התנגודת לאינסולין) ורמות הסוכר נשארות גבוהות לאורך זמן.

תסמונת השחר עשויה להשפיע באופן משמעותי על תוצאות ערכי ה- hbA1C (המוגלובין מסוכרר - מדד אשר בודק את רמת הסוכר הממוצעת בדם במשך שלושת החודשים האחרונים). זאת מכיוון שמדובר על עלייה שעשויה להיות חדה וממושכת. העלייה יכולה להתחיל כבר מהשעה 3:00 לפנות בוקר ולהימשך עד לאחר היקיצה.

חשוב לעשות אבחנה בין תסמונת השחר לתסמונת נוספת אשר גורמת אף היא לערכי סוכר גבוהים בבוקר. תסמונת זו נקראת אפקט סומוג'י. על אף שבשני המקרים ערכי הסוכר בבוקר גבוהים, הגורם להם שונה. אפקט סומוג'י נגרם בשל ירידה בערכי הסוכר במהלך הלילה (היפוגליקמיה) וניסיון של הגוף לפצות על כך באמצעות יצור של סוכר בגוף. אפקט סומוג'י מאפיין בעיקר חולים המטופלים באינסולין (או בתרופות המעלות רמות של אינסולין) ונגרם, לרוב, בשל ניהול לא נכון של הטיפול התרופתי, בעיקר בשעות הלילה.

האבחנה בין שתי התסמונות חשובה על מנת לטפל נכון בבעיה. מטופלים אשר מחוברים למכשירי ניטור סוכר רציף (CGM), יכולים לזהות באיזה מהמקרים מדובר ביתר קלות – אם לפני העלייה בערכי הסוכר נצפית ירידה חדה, ככל הנראה מדובר באפקט סומוג'י.

כיצד מטפלים בתסמונת השחר?

כפי שהסברנו, בסיס הבעיה היא בתנגודת לאינסולין - העובדה שתאי הגוף אינם מגיבים לאינסולין המופרש. כך שעל מנת לטפל בשורש הבעיה עלינו לנסות ולשפר את העמידות לאינסולין.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא לטפל באותם הגורמים שיצרו את התנגודת מלכתחילה – בראש ובראשונה התזונה שלנו.

שילוב של צריכה קלורית גבוהה, אשר מתבססת על מזונות מעובדים, עתירים בסוכר ושומן צמחי, מעודדים את ההיווצרות של התנגודת.

מעבר לתזונה דלה בפחמימות והימנעות ממזון תעשייתי – מעובד, מועילים לשיפור התנגודת.

בנוסף, מומלץ להימנע מארוחות גדולות וכבדות לקראת השינה ומאוחר בלילה.

סיום אכילה בשעה מוקדמת (עד סביב השעות 18:00-19:00), משפרת מאוד את מופעי התסמונת.

ביצוע פעילות גופנית סדירה עשויה להועיל גם כן, אך לא לקראת השינה.

חשוב לדעת שהשיפור בעמידות לאינסולין עשוי לקחת זמן, אך ההתמדה משתלמת.

ישנן גם תרופות המועילות לטיפול בתסמונת השחר. מטפורמין (גלוקומין, גלוקופאג') גורם להאטה ביצור הגלוקוז (הסוכר) על ידי הכבד ובכך מפחית את העלייה ברמות הסוכר, שנגרמת בתגובה לאותם הורמונים המופרשים לקראת היקיצה.

על מנת לזהות שהתסמונת מתרחשת, חשוב להיות במעקב אחר ערכי הסוכר. ערכי סוכר גבוהים בשעות הבוקר, בהשוואה לערכים תקינים/ נמוכים יותר לפני השינה מהווים אינדיקציה להימצאות התסמונת.

למידע נוסף על טיפול בסוכרת, צרו קשר עם צוות המרפאה שלנו.

כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

טיפול תרופתי בסוכרת

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
21.11.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533